Librarium Primum - 7 edycja (2015)

Autor loga: Magdalena Kraszewska, CEN w Białymstoku
Laureat Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych 2015

Komisja konkursowa w składzie:

  • Barbara Michniak - przewodnicząca, wiceprezes RG TNBSP (Katowice),
  • Bożena Powała-Niedźwiecka– członek, nauczyciel bibliotekarz Zespołu Szkół Chemicznych 
  • i Przemysłu Spożywczego w  Lublinie, prezes Oddziału TNBSP w Lublinie,
  • Irena Zalewska – członek, nauczyciel bibliotekarz w Stargardzie Szczecińskim, doradca metodyczny
  • Gabriela Bonk  - członek,  nauczyciel bibliotekarz Zespołu Szkół Urszulańskich w Rybniku
  • Edyta Sosnówka– członek, nauczyciel bibliotekarz Zespołu Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie
postanowiła przyznać  honorowy tytuł i statuetkę LIBRARIUM PRIMUM 2015 
za najciekawsze działanie 
w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych
bibliotece Publicznego Gimnazjum nr 18 w Białymstoku 
Uzasadnienie Jury:
  • ścisła korelacja obchodów MMBS z Rokiem Teatru, 
  • kompleksowe ujęcie tematu,
  • przygotowanie spójnego i atrakcyjnego programu,
  • czynny udział uczniów w tworzeniu, a nie tylko biernym odbieraniu tego obszaru kultury,
  • wielkie zaangażowanie wszystkich  uczestników do ambitnego przedsięwzięcia,
  • uwzględnienie profilaktyki; dodatkowym atutem była treść scenariusza dotycząca dopalaczy,
  • zaangażowanie uczniów w przygotowanie przedstawienia teatralnego od napisania sztuki, poprzez przygotowanie rekwizytów i zagranie spektaklu przed publicznością,
  • nowa koncepcja obchodów MMBSz pod hasłem „Różne oblicza teatru”; wokół tematyki teatru w szkole zostało zorganizowanych wiele działań,
  • pomysł oryginalny,  opracowane działania pomysłowe.
O programach obchodów:

„Biblioteki szkolne rządzą” – pod tym hasłem w październiku 2015 r. obchodzony był MMBSz. Podejmując działania promujące bibliotekę i czytelnictwo,  biblioteki szkolne zachęcały do czytania, ponieważ poprzez obcowanie z książką: rozwijamy słownictwo, lepiej piszemy, rozwijamy wyobraźnię, poprawiamy pamięć, relaksujemy się, rozwijamy swoje zainteresowania i pasje, kształtujemy charakter. Książka łączy również pokolenia.

Jestem pod wrażeniem przedstawionych działań przez biblioteki szkolne . Stosowane były różne metody aktywizujące w pracy z czytelnikiem, np.:  book – talking przy organizacji zajęć czytelniczych, quilling – przy wykonywaniu prac plastycznych, metaplan podczas dyskusji na trudne tematy.  Powstały piękne lapbooki, kalendarze,  prezentacje multimedialne reklamujące działania bibliotek szkolnych,  filmy, przedstawienia teatralne  na podstawie opracowanych przez uczniów scenariuszy. Biblioteki szkolne przygotowały ciekawą dokumentację fotograficzną, filmową  przedstawiającą różnorodność działań.

Szkoły aktywnie uczestniczyły  w różnych projektach czytelniczych, np. „Książki naszych marzeń”, „Czytam sobie w bibliotece”, „Podlaskie Spotkania z Pisarzami”.

Biblioteki szkolne udowodniły, że warto sięgać po książki, w których można  odnaleźć mądrość i lepiej zrozumieć świat.
Irena Zalewska, członek Jury